Veel gestelde vragen
Is het mogelijk het pension te bezichtigen voordat we reserveren? Moeten we hiervoor een afspraak maken?
Het pension is dagelijks te bezichtigen tussen 17u en 18.30u (uitgezonderd op zon- en feestdagen). Tijdens schoolvakanties kan dit tussen 14u en 18.30u. U hoeft geen afspraak te maken.
Hoelang op voorhand moet ik reserveren?
Het is niet mogelijk om te voorspellen hoelang op voorhand u moet reserveren, dit hangt heel sterk af van de periode waarin u uw dier wilt brengen.
Wanneer moet ik betalen? Kan dit ook met bancontact? Mag ik achteraf het resterende bedrag overschrijven?
Bij reservatie betaalt u een voorschot (€40,0 per week per dier), het resterende bedrag wordt betaald bij afhaling. Wij beschikken ook over bancontact, maar aanvaarden geen kredietkaarten. Wij laten niet toe dat er achteraf betaald wordt per overschrijving, het bedrag moet betaald zijn voordat u uw dier meeneemt naar huis.
Ik heb een voorschot betaald, maar geen bevestiging gekregen. Heeft u het voorschot dan goed ontvangen?
Wij sturen enkel een bevestiging als wij het reservatieformulier hebben ontvangen. Enkel indien u een bevestiging heeft gekregen, kent u ons rekeningnummer en kunt u het voorschot storten. Wij sturen geen bevestiging meer als we het voorschot hebben ontvangen. Indien het bedrag van uw rekening is gegaan, is het goed bij ons toegekomen!
Kunt u mijn dier thuis komen halen en terugbrengen?
Wij komen geen dieren halen/terugbrengen, u kunt hiervoor beroep doen op een taxi.
Ik kan toch niet op vakantie vertrekken, kan ik het verblijf nog annuleren?
Ja, dat kan. Voorschotten worden echter niet terugbetaald. Als het dier niet binnengebracht wordt en het pension wordt niet minstens tien dagen op voorhand op de hoogte gebracht, dient de volledige gereserveerde periode betaald te worden, tenzij er een minnelijke schikking wordt overeengekomen met het pension.
Ik kom vroeger dan voorzien terug thuis, kan ik mijn dier al komen ophalen? Ik kom later dan voorzien terug, wat moet ik doen?
Indien u vroeger dan voorzien terug thuis komt, kunt u uw dier ook vroeger (wel tijdens de openingsuren) komen ophalen. U dient wel de volledig gereserveerde periode te betalen. Indien u later dan voorzien terug thuis komt, vangen wij uw dier langer op. U dient ons wel telefonisch of via mail te verwittigen. Indien er geen plaats meer in het pension is om uw dier langer dan voorzien op te vangen, zoeken we samen met u naar een oplossing.
Welk voer krijgen de dieren? Moeten we zelf voer meebrengen?
Wij geven de honden droge voeding van het merk Dog Lovers Gold. Onze ervaring leert dat de honden hierop vlot overschakelen (zelden krijgt er een hond diarree). We geven ook vers voer van het merk Best4dogs tegen een meerprijs als de honden dit thuis gewend zijn. De katten krijgen Cat Lovers Gold en 1x per dag blikvoer. Uiteraard kunt u steeds het eigen voer meebrengen indien uw hond of kat een speciaal dieet volgt, gevoelige darmen heeft of u gewoon liever heeft dat hij/zij zijn/haar vertrouwde merk krijgt! Bij honden brengt u best ook een maatbekertje mee.
Krijg ik korting als ik zelf voer meebreng?
Neen, de prijs blijft hetzelfde.
Waarom zijn vlooienbanden niet toegestaan? Hoe kunnen we aantonen dat ons dier werd ontvlooid? Hoe vaak moet ik ontvlooien/ontwormen?
Vlooienbanden zijn niet toegelaten omwille van het gevaar dat een dier dit kan verliezen en een ander dier (of hijzelf) de vlooienband vindt en inslikt. De gevolgen hiervan zijn dramatisch en dat willen we uiteraard vermijden. U kunt uw dier ontvlooien door druppels toe te dienen in de nek of het toedienen van een pilletje (verkrijgbaar bij de apotheker). U kunt het lege verpakkingsmateriaal meebrengen, ter plaatse ontvlooien e.d. maar eigenlijk rekenen wij vooral op uw eerlijkheid. Uiteindelijk zijn het enkel de dieren die niet correct tegen parasieten werden behandeld die met vlooien naar huis zullen gaan... Wij vragen om minstens 1x per jaar te ontwormen en 1x per 3 maanden te ontvlooien. Het is wel aan te raden dit vaker te doen.
Welke inentingen moet ons dier gekregen hebben?
Honden dienen voldoende te zijn gevaccineerd voor parvovirose, carré, hepatitis (jaarlijkse cocktail), kennelhoest (aparte inenting). Een vaccinatie tegen leptospirose is niet verplicht, maar aan te raden. Katten dienen ingeënt te worden voor panleucopenie, rhinotracheitis en leukose. De vaccinatie voor calicivirose, chlamidiosis, en infectieuse peritonitis is aan te raden, maar niet verplicht. De vaccinatie moet de volledige verblijfsperiode dekken.
Wat gebeurt er indien er zich medische problemen voordoen tijdens het verblijf?
Indien er zich medische problemen voordoen tijdens het verblijf, nemen wij contact op met de dierenarts verbonden aan het pension (DAP Van Daele – Bonte), tenzij u als eigenaar heeft aangegeven dat u wilt dat uw eigen dierenarts gecontacteerd wordt. Wij brengen de eigenaar pas bij het afhalen van het dier op de hoogte van de tussenkomst van de dierenarts tenzij het om ernstige medische problemen gaat. Voor een mankend dier bellen wij u dus niet op, voor een ernstig medisch probleem (operatie o.i.d.) wel.
Dienen jullie ook medicatie toe?
Uiteraard geven wij medicatie aan dieren die dit nodig hebben. Noteer duidelijk de naam van uw dier en de hoeveelheid die we moeten toedienen.
Laat u ons weten hoe ons dier het stelt tijdens zijn/haar verblijf?
Wijzelf nemen enkel contact op in extreme gevallen (operatie/overlijden). Indien u wil weten hoe het met uw dier gaat, mag u uiteraard altijd een berichtje sturen, telefonisch contact opnemen (0498/115949) of mailen. Wij reageren dan binnen de 24u op uw vraag.
Plaatst u van elk dier foto’s op de Facebookpagina?
We hebben niet de tijd om van alle dieren foto’s op Facebook te plaatsen, dit gebeurt sporadisch.
Is er ook 's nachts iemand aanwezig in het pension?
Wij wonen hier dus ook 's nachts is er iemand in de buurt. Uiteraard slapen wij niet bij de honden en katten, maar bij onweer e.d. kunnen we altijd even 's nachts controleren of de dieren niet te angstig zijn.
Om welke redenen kunnen jullie een dier weigeren?
Indien uw dier een besmettelijke ziekte heeft kunnen we het niet opvangen. Ook honden die ernstige agressie vertonen naar ons toe worden geweigerd. Tijdens schoolvakanties kunnen we geen honden of katten aanvaarden die alleen moeten zitten. Ook honden met een grote bijtkracht (stafford, rottweiler, cane corso,…) worden dan geweigerd, tenzij ze zelf hun kameraadje meebrengen.
Mijn vraag staat niet in bovenstaande lijst, waar kan ik terecht?
Indien het antwoord op uw vraag niet te vinden is in deze lijst of elders op onze website, kunt u met ons contact opnemen via mail (info@haegeland.be) of telefonisch (0498/115949).
Zitten de honden samen?
Wij kiezen ervoor om zoveel mogelijk honden 1 of 2 speelkameraadjes te geven. Wij nemen hierin echter geen onverantwoorde risico's: indien er geen hond aanwezig is waarmee het klikt, zit uw hond alleen. Honden die agressief zijn of honden met een grote bijtkracht zitten enkel samen met honden van dezelfde eigenaar. Indien u niet wenst dat uw hond een speelkameraadje krijgt, zit die uiteraard ook alleen.
Ik heb meerdere honden. Kunnen zij samen blijven?
Ja, wij halen nooit honden van dezelfde eigenaar uit elkaar, tenzij op vraag van de eigenaar of indien er zich ernstige gevechten voordoen.
Gaat mijn hond zich kunnen aanpassen?
Het valt niet te voorspellen of een hond zich zal kunnen aanpassen. De meeste honden passen zich snel aan en vinden het hier zelfs leuk! Algemeen geldt: hoe socialer de hond, hoe sneller hij het hier gewend is. Bij echt oude honden die nog nooit op pension zijn geweest of extreem bange honden, is een thuisoppas een beter alternatief. Op die manier moeten ze hun vertrouwde omgeving niet verlaten.
Kunnen pups op pension komen?
Pups die voldoende gevaccineerd zijn, mogen ook op pension komen. De ervaring leert dat zij zich hier heel snel thuis voelen!
Wat is kennelhoest? Hoe vermijden jullie dat er kennelhoest uitbreekt in het pension? Wat gebeurt er indien mijn hond toch kennelhoest krijgt?
Kennelhoest bij de hond is een besmettelijke infectie van de voorste luchtwegen (neus, keel, luchtpijp), te vergelijken met een zware verkoudheid bij mensen. Kennelhoest kan worden veroorzaakt door het Parainfluenza-virus, adenovirussen maar ook door een bacterie, Bordetella Bronchisepta. Bij ons is de aparte vaccinatie tegen kennelhoest verplicht zodat de kans op een kennelhoestuitbraak in het pension zo klein mogelijk is. Ondanks vaccinatie krijgen sommige honden toch kennelhoest. Dit komt doordat er zoveel verschillende veroorzakers zijn (cf. griepvaccin bij mensen). Gelukkig zijn de verschijnselen van gevaccineerde honden veel milder; de koorts is niet zo hoog, het hoesten is vaak veel minder er en de honden genezen veel sneller. In het pension wordt elke hond die hoest door de dierenarts onderzocht.
Wordt de hond gewassen de dag van het vertrek?
Honden worden niet standaard gewassen. Wij wassen de honden enkel op aanvraag (€25,0), maar u mag ook steeds bij afhaling zelf gratis uw hond wassen indien u dat wenst. U mag hiervoor onze shampoo en handdoeken gebruiken.
Wanneer gaan de honden naar het binnenverblijf? Waar slapen de honden?
Dat hangt af van seizoen tot seizoen en van de weersomstandigheden. Bij extreem weer gaan de honden snel terug binnen. Bij buien of motregen blijven ze buiten. Elke buitenren en speelweide heeft voldoende schuilmogelijkheden. De honden in het luxeverblijf zitten voornamelijk binnen en gaan enkele keren per dag naar buiten om de pootjes te strekken. 's Nachts slapen alle honden binnen.
Zijn de verblijven verwarmd?
In de koudere periodes zijn de luxeverblijven voortdurend verwarmd. 's Nachts zijn de binnenverblijven van het standaard pension ook verwarmd, bij extreem koud weer komen de honden vroeger binnen en gaat de verwarming ook vroeger aan.
Mijn hond is agressief naar mensen die hij niet kent, kan hij ook op pension komen?
Neen, helaas kunnen wij geen honden aanvaarden die agressie vertonen naar mensen toe die ze niet kennen. We moeten bij elke hond kunnen komen om hem te kunnen verzorgen.
Mogen loopse teefjes en niet-gecastreerde reuen ook op pension komen?
Ja, ook zij zijn welkom in het pension. Loopse teefjes of teefjes die loops zouden kunnen worden tijdens hun verblijf, zitten apart van niet-gecastreerde reuen om ongewenste zwangerschappen en hitsige reuen te vermijden.
Zitten de katten samen?
Neen, uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat katten meer stress hebben als ze hun verblijf delen met vreemde katten. Aangezien wij het welzijn op de eerste plaats stellen, hebben we beslist om de katten niet langer in groep op te vangen: elke kat krijgt een eigen verblijf, tenzij ze ook thuis reeds samenleven.
Slapen de katten buiten?
De katten hebben 24/24 de keuze om binnen of buiten te vertoeven. U vindt foto's van de verblijven op de website, uiteraard kunt u altijd tijdens de bezichtigingsuren de verblijven bezichtigen.
Gaat mijn kat zich kunnen aanpassen?
Katten zijn stressgevoeliger dan honden, maar we hebben de verblijven zo ingericht dat elke kat voldoende rust- en verstopplaatsen heeft. De meeste katten wennen na enkele dagen, sommigen hebben iets meer tijd nodig.
Ik heb meerdere katten. Kunnen zij samen blijven?
Ja, wij halen nooit katten van dezelfde eigenaar uit elkaar, tenzij op vraag van de eigenaar of indien er zich ernstige gevechten voordoen.
Mijn kat komt thuis nooit buiten, zal zij het in de winter niet te koud hebben?
Onze ervaring leert dat ook binnenhuiskatten hier 's winters niet te koud hebben. Het binnengedeelte is geïsoleerd en er hangt een warmtelamp. Het is er geen 20°C, maar de katten hebben het niet koud. Enkel naaktkatten kunnen wij in de wintermaanden niet opvangen.
Kunnen kittens ook op pension komen?
Kittens die voldoende gevaccineerd zijn, mogen ook op pension komen. De ervaring leert dat zij zich hier heel snel thuis voelen!
Mogen intacte katers/kattinnen op pension komen?
Ja, ook zij zijn welkom in het pension. Niet-gesteriliseerde kattinnen en niet-gecastreerde katers worden gescheiden gehouden.